מכינים את הבית

בתים פרטיים

בעונת החורף, מרבית הבעיות בבתים פרטיים קשורות לגגות הרעפים, אם יש כאלה. מומלץ לבצע מספר פעולות מניעה, רובן פשוטות ולא מצריכות איש מקצוע.
יש להיכנס לתוך חלל הגג בשעות היום, לאיתור רעפים שבורים או כאלה שזזו ממקומם. במקרה והרעף שבור, ניתן לקנות רעף מאותו סוג ולהחליפו.
במקרה שהרעף זז ממקומו הקבוע, יש להחזירו למקומו. יש להיות מוכנים לרוחות חזקות, בעיקר במקומות גבוהים, על-ידי קשירת הרעפים לשלד הגג.
יש לבצע בדיקת עמידות עמודי אנטנות, דודי וקולטי שמש.
במרזבים אנכיים ואופקיים יש לבצע ניקוי ידני ולאחר מכן להזרים מים ולבדוק כי הם אכן פתוחים.

ניקוז חצרות/גינות

אם אין לכם סככה היוצרת חממה לאזורי גינה רגישים, עשויה להופיע רטיבות בחלקו הפנימי של הבית.
הפתרון המוצע הוא חפירה של תעלות ניקוז או לחילופין הנחת צינורות ניקוז לאורך קירות המבנה. בנוסף, יש לדאוג לניקיון פתחי הניקוז בגדרות אבן ובטון.

קולטי שמש ודודי חשמל

דוד שמש מאפשר לנו מים חמים זמינים בכל שעות היממה בקיץ ובחורף, וחוסך עלויות גבוהות של חשמל. יש לבדוק את אטמי הברזים בקולטי השמש למניעת נזילות.
לנקות עם מטלית יבשה ורכה את משטח הזכוכית של קולט השמש ולהסיר אבק שהצטבר עליהם, כדי שיכולת קליטתם תהיה מרבית.
דוד המים שנכנס לפעילות מוגברת בסתיו, עם ירידה בקרינת השמש בשעות האור, הוא יעד חשוב לבדיקה.
יש להפעילו, גם אם איננו זקוקים לו, למשך 5-4 שעות ולבדוק אם הדוד נוזל ואם גוף החימום תקין.

 

בית משותף

לקראת החורף על ועד הבית לדאוג להכין את גג הבית המשותף לימים הקרים והגשומים, כך גם לדאוג לתיקון סדקים בקירות החיצוניים ולבדוק את אטימות המקלטים.

גג הבית המשותף

בגגות שטוחים נפוצה בעיה של היווצרות שלוליות העלולות לגרום לחדירת מים. יש לעלות לגג ולבדוק את מקור הסתימה במרזב. במידה שאין ניקוז של מים לכיוון המרזבים, חובה להיעזר בגגן מקצועי לצורך מציאת פתרון. יש לנקות את הגג ולפנות כל חפץ ופסולת העלולים להפריע לזרימה חופשית של מים על הגג ולסתימה של מרזבי ניקוז.
לגגות שטוחים רגילים מומלצות יריעות ביטומניות. בעזרת חומר אקרילי משופר בשם פוליגג פרפקט, אפשר לחזק יריעות אלה, שעמדו חשופות בשמש במהלך הקיץ, וכן לאטום סדקים קטנים בגג. יתרונו של החומר הוא בשיפור הטמפרטורה הכללית בבית.

מערכות חימום, הסקה ומיזוג

יש לוודא שכל מערכות החימום בבית תקינות ופעילות. יש לבדוק את המסננים ביחידה הפנימית (המאייד), לנקותם לעתים קרובות ולהחליפם לפי הוראות היצרן. יש לבדוק את ניקיון ואיטום פתחי היציאה לחדרים במערכת מיזוג מיני מרכזית ואת חופש הזרימה של האוויר מהמאייד במזגנים מפוצלים. יש לבדוק את ניקיון הפילטרים בגריל האוויר החוזר.

איטום חלונות

יש לבדוק את נקודות החיבור בין משקוף החלון לבין הקיר החיצוני. במקרה של סדקים, ניתן לפתרון את הבעיה על-ידי קילוף חומר האטימה הישן ומריחת דבק כדוגמת נירוטקס-מסטיק אקרילי. מומלץ לבצע חידוש אטימה לפני תחילת החורף, דבר שיבטיח התייבשות טובה יותר של החומר.

כללי

יש לחזק אדניות, עמודים וכל חפץ העלול לעוף במצב של סערה.

 

 מכינים את הרכב

החורף הגיע ועמו מגיעה גם הבדיקה התקופתית לרכב. בזמן סערה ולאחריה מתגלות ברכבים רבים תקלות אותן ניתן היה למנוע באמצעים פשוטים למדי.
מקדימים את החורף ושומרים על מספר כללים בסיסיים

טיפול במוסך

ניגשים למוסך ומבצעים בדיקה תקופתית של צמיגי הרכב, מערכת הבלמים, החימום, המגבים והפנסים. מוודאים הימצאותו של נוזל נגד קפיאה במצנן (רדיאטור).

תיק עזרה ראשונה

הקפידו להחזיק ברכב תיק עזרה ראשונה בסיסי, מים ומזון קל, אם צפויה לכם נסיעה בשעת סערה.

נהיגה זהירה

 בכל עונה, ובמיוחד בחורף, חשוב לוודא את תקינות מערכות הרכב החיוניות.
תנאי הדרך הופכים כל תקלה במערכת הבלמים, הצמיגים, האורות, ההיגוי והמגבים, למסוכנת יותר הן לנוסעים והן ליתר באי הדרך. וודאו כי רכבכם תקין!
בחורף, הכביש רטוב וחלק. כדי למנוע תאונה, אנו חייבים לנסוע לאט יותר – 20 קמ"ש פחות, להיות ערניים יותר, לשמור מרחק גדול יותר, להימנע מעקיפות ובלימות פתאומיות, אשר עלולות לגרום להחלקה. אל תיתן לחורף להפתיע אתכם.
בחורף, תנאי הראות קשים, גם ביום וגם בלילה. הדלקת אורות מאפשרת לכם לראות טוב יותר ותורמת ליתר באי הדרך לראות אתכם. נהגו בטוח ועזרו לאחרים לנהוג בבטחה גם כן.
מזג האוויר סוער, השמיים אפורים, יורד גשם זלעפות וחשוך יותר. קשה לנהוג, אך קשה עוד יותר לראות את הולכי הרגל. לכן, האטו! היו ערניים יותר וחפשו את הולכי הרגל.

נהיגה בערפל מסוכנת מאוד. תנאי הראות גרועים, אורות הרכב לא חודרים את המסך השחור ואתם לא רואים את הסובב אתכם. סעו לאט יותר, הפעילו את המזגן ואת מפשיר האדים, פתחו פתח אוורור קטן והדליקו אורות מעבר. כך, תעברו את הערפל בשלום.

 

 מכינים את הסביבה

לפניכם מספר כללים שיסייעו לכולנו למנוע נזקים שונים לסביבה ויאפשרו לשוב במהרה לשגרה לאחר סערה:

  • הקפידו על גיזום עצים ושיחים בימי הקיץ, או בימים לא סוערים בעונת החורף.
  • אין להשליך את הגזם לצד מכלי האשפה. פסולת הגזם עשויה להישטף אל פתחי הניקוז ולסתום אותם.
  • במזג אוויר סוער מומלץ להוציא את האשפה אל החצר או המחסן, ולא להותיר אותה מחוץ למכל האשפה. כך נמנע מפגעים תברואתיים וסתימת פתחי ניקוז בפסולת.
  • נצלו ימים שאינם סוערים לפינוי החצר או המרפסת מפסולת, קרשים, וגרוטאות העלולים להוות סכנה בשעת סערה.

 

 חורף לקטנטנים

עונת החורף מאופיינת בשהייה ממושכת בבית, בעיקר כאשר מדובר בתינוקות, פעוטות לדים קטנים, הרגישים במיוחד לטמפרטורות קיצוניות. כמה כללים חשובים לשמירה ל תינוקות ופעוטות:

טמפרטורה

יש לשמור על טמפרטורה שבין 22-24 עלות בחדר שבו נמצא התינוק.

ביגוד

יש להלביש את התינוק במספר שכבות לביגוד קל משקל ונוח, כזה המאפשר תנועה חופשית.

גלאי עשן

מומלץ להתקין גלאי עשן בכל הבית במיוחד בחדר הילדים.

עזרה ראשונה

רצוי ומומלץ להכין לקראת החורף מלאי בסיסי של תרופות נפוצות ואמצעי חבישה לילדיכם.

מכשירי חימום

מומלץ להשתמש ברדיאטור או במזגן, נחשבים לבטוחים מבין מכשירי החימום.

אוורור

יש להרחיק בגדים ומצעים ממכשירי חימום השונים ולהותיר פתח קטן אוורור.

זיהוי פגיעת קור

ניתן לזהות פגיעת קור אצל תינוק אמצעות מספר סימנים הכוללים: חוסר רצון לינוק או למצוץ, בצקת באזור הגפיים, חום גוף נמוך ולעתים אף דימום מערכת העיכול. בכל מקרה של חשש ש להתייעץ עם רופא.

מיטת תינוק

חשוב להרחיק את מיטתו של התינוק קיר חיצוני.

בעלי חיים בחורף

חיות המחמד אינן חסינות מפני קור ועלולות לחלות, למרות שכבת הפרווה שעוטפת אותם. ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות ממליץ להקפיד על מספר כללים שיגנו על הכלבים והחתולים מפני הקור והגשם:

בבית

בזמן ירידת הטמפרטורות מומלץ להכניס את בעל החיים לתוך הבית.
בדומה לבני אדם, אוהבים בע"ח להתכרבל מול תנורי חימום ומפזרי חום, אך הם אינם מודעים לעוצמת החום של אמצעי החימום, הם יכולים להיתקל בו, לקפוץ עליו או להפיל אותו, וכתוצאה מכך לסבול מכוויות קשות. בנוסף לכך, שערות פרווה ארוכות עלולות להישרף בקלות, להתלקח, ולגרום לכוויות.
חשוב לדאוג שאמצעי החימום יהיה במקום בטוח, ושהכלב או החתול לא יהיו קרובים מדי אליו.

חזרתם ספוגים במים מהטיול בחוץ? הכינו מראש מגבת לייבוש הכלב בכניסה לבית. יבשו אותו היטב לפני שהוא נכנס הביתה, ואל תתנו לו להתייבש מול התנור. מקלחות בחורף הם לא דבר מומלץ, אך אם הכלב התלכלך ויש צורך במקלחת, יש לרחוץ אותו במים חמימים ולדאוג לחימום החדר.

מחוץ לבית

חשוב לדאוג שסביבת מגוריו תהיה יבשה, חמימה ואטומה לגשמים ורוחות, כולל שכבת בידוד מהקרקע הקרה.
יציאה לטיול, מומלץ להרגיל את הכלב לקור בחוץ על ידי מעבר ב"חדר ביניים" למנוע מעבר קיצוני מחום לקור.
חשוב מאוד לשמור על שיגרת הטיולים למרות מזג האוויר.

בנוסף 

בעלי חיים מגנים על עצמם מפני הקור והרטיבות בזכות הפרווה שהופכת לסמיכה ועבותה יותר בחורף. לכן, עדיף לא לספר ולגלח את חיית המחמד במשך החורף ולהקפיד על הברשת הפרווה.
הגנה נוספת מפני הקור עבור כלבים שפרוותם קצרה, ניתן להלבישם בסוודר לקראת היציאה מהבית.
היובש הרב ופעולת המזגנים עלולים לגרום לאיבוד מואץ של נוזלים,  גם בחורף זכרו לספק לכלב ולחתול שתייה מרובה, כדי למנוע מהם לשתות משלוליות ברחוב שלרוב מזוהמות.
חתולי רחוב רבים מחפשים בחורף מקומות בכדי להתחמם בהם, לדוגמה, מנוע של מכונית. רגע לפני שאתם מניעים את הרכב, תנו מכה קלה על מכסה המנוע או אפילו הציצו מתחתיו, כדי להבריח את החתול שניסה למצוא בו מקום חם, הצילו את חייו, ואת מנוע הרכב שלכם.

 

חורף בקהילה

שכנות טובה – החורף הזה אף אחד לא נשאר לבד

מזג האוויר הסוער מקשה על כולנו, אך יותר מכל הוא קשה לקשישים, נכים, בעלי צרכים מיוחדים ומבוגרים החיים בגפם.
אם מתגורר בקרבתכם קשיש החי בגפו, נכה הזקוק לסיוע, או אף עולה חדש שטרם התאקלם ומודע לכללי ההתנהגות בחורף, סייעו לו או צרו קשר עם מוקד המועצה במספר : 09-8915000.

 

שומרים על הסביבה גם בחורף

במהלך החורף חשוב מאד להקפיד לשמור על הניקיון הערכות נכונה מראש ושמירה על הסביבה באופן רציף, יסייעו משמעותית במניעת מפגעים סביבתיים בזמן סופה.

חפצים שלא יושלכו לפחי האשפה בצורה נאותה עלולים להפוך למפגע מסוכן, לסתום את המרזבים ואת צינורות הניקוז ולהביא לפגיעה בבתים ובעוברי אורח.

שימו לב להנחיות:

  • הקפידו לזרוק את האשפה הביתית לתוך הפחים, ולא להניח אותה לידם.
  • פנו פסולת כבדה במועדים המתאימים והניחו אותה במקומות הנכונים, כדי לוודא איסוף מסודר של הזבל.
  • בזמן סופה שמרו את הפסולת בתוך הבית ופנו את האשפה רק לאחר תום הסופה.

 

יחד נעבור את החורף בריאים ובטוחים!